QUOTE(Kiersnowski Artur @ 28/02/2014, 16:22)
Czy przypadkiem T-90 nie jest rozwinięciem T-72 czy też jego głęboką modernizacją?
Zależy o co pytasz
Mamy kilka różnych "T-72":
I piszę o pochodnych Ob.184 czyli T-72B :-)
Ob.184 - Т-72Б (с КУВ 9К120)
Ob.184А - Т-72БА
Ob.184А1 - Т-72БА1
Ob.188 - танк Т-90
Ob.188-1 Т-90 (Т-72БМ) (модернизированный об. 184)
Ob.188А1 - Т-90А
Ob.188А2 - Т-90А (с програмно-техническим комплексом)
Ob.188М - Т-90МС
etc.
A co do rozwoju T-90 i tego co było wcześniej:
wieży w T-90A i T-90MS trudno się przyczepić. Są naprawdę b.dobre. Natomiast to co jest bólem T-90A do kadłub rodem z T-72B.
Dlatego już pod koniec lat 1980tycb planowano posadzić nową wieżę (spawaną uniwersalną) na zupełnie nowym kadłubie z nowym napędem. I tak miał powstać Ob.187 ale nie powstał. W efekcie zamknięcia linnii produkcyjnej wież odlewanych Rosjanie odświeżyli i posadzili wieżę Ob.187 na kadłubie Ob.184 (T-72B) w roku circa 2001.
Mogli sobie Rosjanie dokończyć Ob.187 ale nie chcieli ponieważ byłoby to dociągniecie do poziomu M1A2, Leo-2A6, etc, a oni chcieli lepiej od razu na poziomie koncepcyjnym. Stąd układ Armaty o prace nad nią - czyli nad odświeżonym Ob.195 utaj jest pytanie - ewolucja czy rewolucja?
Ob.187 był wozem który miał nową wieżę i nowy kadłub ale nie był wozem koncepcyjnie lepszym niż zachodnie Leopardy-2, M1A1, czy też Leclerck,
Zdecydowany przyrost siły ognia i osłony mogła przynieść tylko inna koncepcja. Oczywiście ZSRR miał mało wspólnego z sensem i dlatego na raz miano wdrażać Ob.477 Mołot z Charkowa (w ramach udoskonalania po wdrożeniu do produkcji...) i jednocześnie pracowano nad programem "Poprawa-88" którego efektem miał być Ob.195 i pewnie były produkowany na raz z "Mołotem" z Charkowa. Zaś w ramach "low-tech" miano produkować nowe T-80UD ze spawaną wieżą i deislem (masówka) zaś UWZ chciała przemycić do produkcji Ob.187 z nową wieżą (praktycznie tożsamą z T-80UD/T-84) ale i nowym kadłubem -bez wad T-72B).
I teraz najtaniej dla Rosjan byłoby posadzić wieżę Ob.187 czyli potem Ob.188A1/A2 (T-90A) a teraz Ob.188M (T-90MS) na nowym kadłubie (też odkurzonym z Ob.187) z nowym silnikiem. I tyle - powstałby czołg taki jak M1A2 lub Leo-2A6 ale circa 15 lat później.
Jednakże Rosjanie nie chcą "dogonić" ale "dogonić i przegonić" czyli wprowadzić nieco trudniejszy projekt, droższy ale za to o skokowo lepszych możliwościach - Armatę.
Dlatego zarzucili zdawałoby się logiczny i prostszy krok - nowy kadłub do dopracowanej wieży T-90MS (czyli wieży Ob.187) a postawili na zupełnie nowy pojazd.
Zresztą IMHO zobaczymy za parę lat i Armatę i...dokończony Ob.187 - tzn nowy kadłub dla wieży z T-90MS tyle, że jako "low -cost" lub eksport.
Co do samych wież:
Sama wieża (+ pancerz zasadniczy) ma bardzo ciekawą historię.
W zasadzie zarówno wieża Ob.188A1/A2 (T-90A) jak i Ob.478ДУ9 (Oplot) mają wspólnego poprzednika w postaci "uniwersalnej wieży nowego pokolenia" zaprojektowanej i opatentowanej w 1984 roku (!). Już wtedy w ZSRR zwrócono uwagę na wady wież odlewanych i zadecydowano o opracowaniu wieży spawanej nowego pokolenia o innej geometrii i skokowo lepszych charakterystykach. Owa wieża nie została wdrożona przez kolejne 8 lat z powodu zdecydowanie niższych kosztów wież odlewanych oraz ich wystarczającej osłony.
Pierwszym czołgiem z nową wieżą miał być Ob.187 z UWZ - gdzie pod przykrywką modernizacji Ob.184 (T-72B) próbowano zrobić zupełnie nowy czołg. Na zupełnie nowy, i nie mający nic wspólnego z T-72B kadłub (IMHO najlepszy opracowany w ZSRR) posadzono ową nową uniwersalną spawaną wieżę.
Oczywiście Ob.187 nie został wdrożony ponieważ wojskowi chcieli pojazdu nowego pokolenia (zatem albo Ob.195 albo Ob.477 Molot) o skokowo lepszych charakterystykach a nie wozu który był tylko nieco lepszy niż obecne na zachodzie M1A1 i Leopardy-2A4. Możliwe, że Ob.187 trafiłby do produkcji jako "zapchajdziura" obok dopracowywanego pojazdu IV generacji.
Tutaj trochę zdjęć prototypów Ob.187:
http://www.tank-net.com/forums/index.ph ... opic=36443
Zaś ja polecam dużo lepszy artykuł z NTW z przed paru lat o tym czołgu
W każdym razie owa wieża w Rosji zdechła na ponad dekadę - ponieważ wojsko chciało tanie wieże odlewane z kombinatu w Murianpolu. Tyle, że ekonomia zrobiła Armii Rosji psikusa i kombinat w Murianpolu pod koniec lat 1990tych zamknął linię produkcyjną wież odlewanych dla wczesnych T-90 zaś ich cały zapas zszedł na realizacje ostatnich zamówień dla Rosji i pierwszego kontraktu dla Indii na T-90S (40 wież). W efekcie w 2001 na gwałt odkurzono wieżę z 1984 roku i po przeróbce jej wersji z Ob.187 posadowiono ją na kadłub T-72B (Ob.184) i taaadam - mamy T-90A (Ob.188A1/A2) z bardzo dobrą spawaną wieżą. Co tylko na zdrowie wyszło.
"Charkowscy" tradycyjnie dużo lepiej podeszli do kwestii osłony pojazdu i już w 1993/1994 zaimplementowali nową wieżę na T-80UD. tworząc Ob.478DU1-10 z wieżą spawaną. Znaczna większość wozów do Pakistanu miała już takie wieże.
Kolejnym krokiem naprzód jest opracowana (ale nie wiem czy wdrożona) "wieża modułowa" z CHarkowa -gdzie pancerne "policzki" wieży są w formie szybkowymienialnych modułów.
Reasumując: wieża z T-90A i T-84M mają wspólnego przodka, obie wieżą są bliźniaczo podobne, ale nie jest to ta sama wieża. Ich osłona (grubość LOS) jest więcej niż dobra:
Front wieży dla 0. od osi podłużnej (najwyższa wartość):
Oplot-M: 850-870mm LOS
T-90A: 915-920mm LOS
Front wieży dla 0. od osi podłużnej:
Oplot-M: 780-800mm LOS
Rejon celownika oraz na prawo i lewo od maski działa na szerkości circa 30cm:
Oplot-M: 585-600mm LOS
T-90A: do 600mm LOS
Wieża dla 30. od osi podłużnej:
Oplot-M: 600-620mm LOS
T-90A: 620mm LOS
Maska:
Oplot-M: 400-450mm LOS
T-90A: 420-450mm LOS
------------------------------------------------
W efekcie dla wieży Oplota-M Ukraincy uzyskali imponującą osłonę: naprawdę gruby pancerz zasadniczy + imponujący moduł Noża.