QUOTE
czkolwiek sam pomysł z zastosowaniem silnika o płaskim kształcie (bokser,widlak o dużym kącie rozchylenia)jest interesujący pomimo wad tego rozwiązania.Być może przy pewnych zmianach w rozmieszczeniu osprzętu dałoby się tak spłaszczyć silnik 6 TDF żeby wygospodarować nad nim korytarzyk dla desantu zachowując podwozie T 80 UD (i pochodne).Rozwiązanie oczywiście dyskusyjne ze sporą dozą wad i mimo wszystko gorsze od klasycznego układu.Ale przy ograniczonych środkach na B+R może to być dla Ukraińców jakieś rozwiązanie.
Ależ Ukraińcy są bardziej zmyślni niż sądzisz, i owszem opracowali modułową platformę gąsienicową na bazie czołgu BM "Opłot" (dalsza ewolucja T-80UD), i to z silnikiem z przodu, ale na bazie komponentów jest ona silnie zunifikowana z czołgiem. Podobnie zresztą na bazie czołgu BM "Bułat" (modernizacja T-64B), powstały platformy BMPW-64, BMPT-64, BMPT-K-64, UBMP-64 itd.
https://lh4.googleusercontent.com/-xkSiksdW...00/IMG_3107.JPGPlatforma na bazie BM "Opłot".
http://www.ljplus.ru/img4/m/r/mrbolshevik/btr64e.jpgBMPW-64 (bez modułu uzbrojenia).
https://lh6.googleusercontent.com/-i54_Hv_y...00/IMG_3057.JPGBTR-55.
http://topwar.ru/uploads/images/2012/668/kfbh561.jpgBMPT-64.
http://img-fotki.yandex.ru/get/5300/djon-v..._86986b51_L.jpgBMPT-K-64.
A więc jak widać Ukraińcy potrafią, nie bez powodu zresztą, biuro konstrukcyjne KB-60M/KMBD i zakład im. Małyszewa z Charkowa były liderami przemysłu pancernego w ZSRR.
A i jeszcze coś, nie ma takiego silnika jak 6TDF, jest 5TDF zaś seria 6TD obejmuje warianty 6TD-1, 6TD-2 i 6TD-2E, zaś w fazie prac B+R są kolejne silniejsze wersje.
QUOTE
Rosjanie z pancerzami są w czołówce? Mają cokolwiek na miarę Chobhama? Gdzie?
Jeśli już to nie "Chobham" bo to nazwa wymyślona sobie przez kogoś, gdzieś. Faktycznie brytyjski pancerz a raczej pancerze nie nosiły żadnej nazwy czy kryptonimu. Program prac badawczo rozwojowych nad pancerzami specjalnymi, których różne warianty zastosowano w czołgach Leopard 2, M1 i Challenger, nosił kryptonim "Burlington" i jest to jedyny tak naprawdę poprawny kryptonim jakim te pancerze należałoby określać.
Oczywiście w krajach które podłączyły się do programu jak USA, swego czasu nadano osobne kryptonimy, w USA był to "Starflower".
I owszem Rosjanie mają porównywalne osłony jeśli chodzi o charakterystyki, problem leży gdzieś indziej, a mianowicie, po pierwsze w braku zrozumienia koncepcji ochrony pojazdu w ZSRR i Rosji, a także w braku zrozumienia kwestii związanych z mechanizmem działania pancerza kompozytowego i jego potrzeb, nazwijmy to objętościowych.
A więc po pierwsze, w ZSRR/Rosji dynamiczna ochrona w postaci wybuchowego pancerza reaktywnego nie jest, podkreślam, nie jest dodatkiem, to jest integralny element opancerzenia pojazdu który ma współdziałać z pancerzem zasadniczym.
A teraz dlaczego takiego rozwiązania nie stosowano w NATO?
Chodzi o gabaryty pojazdu.
Jeśli porównamy pancerz przedni Leoparda 2, M1 i T-80, to te dwa pierwsze wozy mają pancerz grubszy jeśli ustawić taki moduł i zmierzyć go pod kątem prostym linijką. Ale, w wozach radzieckich/rosyjskich, pancerz jest znacznie silniej nachylony, tak że pod najbardziej przewidywalnymi kątami trafienia, grubość sprowadzona pancerza przedniego wieży wszystkich tych czołgów jest podobna.
Także objętość pancerza maszyn radzieckich jest mniejsza, ale grubość sprowadzona porównywalna do maszyn NATOwskich.
Kolejna sprawa to masa, w ZSRR chciano mieć jak najlżejsze czołgi przy jak najlepszej ochronie, stąd pomysł na stosowanie jako integralnego elementu ochrony pojazdu, dynamicznej ochrony właśnie.
W NATO wybuchowe pancerze reaktywne traktowane są jako dodatek i to najczęściej dla obszarów nie chronionych pancerzem kompozytowym.
Poza tym tu jeszcze trzeba znać nieco historię radzieckich pancerzy specjalnych.
O ile więc pancerze opracowane w ramach brytyjskiego programu "Burlington" są reaktywne w swej naturze, a więc zaliczają się do dynamicznej ochrony, o tyle w ZSRR początkowo stosowano pasywne pancerze kompozytowe, takie jak kilka odmian sławnej "Kombinacji-K". Dopiero w latach 80tych, czyli także wtedy gdy NATO wprowadzało osłony opracowane w ramach programu "Burlington", podobne osłony zaczęto wprowadzać w ZSRR. Choćby pancerz dodatkowy BDD dla czołgów T-55 i T-62, tudzież pancerz czołgu T-72B, aż do bardziej złożonych konstrukcji jak dwa rodzaje opancerzenia dla czołgów T-80U i T-80UD.
Niewiele osób jednak wie, że w NATO eksperymentowano z koncepcją ochrony pojazdów taką jak w ZSRR, i co istotne badania były bardzo obiecujące, na przykład testowano Leoparda 1 z integralnym, uniwersalnym wybuchowym pancerzem reaktywnym podobnym do 4S22 "Kontakt-5", który zapewnił tej maszynie skuteczną ochronę przeciwko amunicji APFSDS kalibru 105mm.
Nie wdrożono jednak tego typu ochrony z kilku przyczyn, z tego co się dowiedziałem i zrozumiałem z dostępnego materiału, to zasadniczym problemem było to iż osłona była integralna, a więc wbudowana w strukturę pojazdu, zaś wojsku bardziej odpowiadała by osłona w pełni modułowa.
Co więcej, jeden z pancerzy kompozytowych opracowanych w ramach programu "Burlington", również miał wbudowany w swoją strukturę wybuchowy pancerz reaktywny!
QUOTE
Nie zauważyłem by Rosjanie osiągnęli taki poziom technologiczny w żadnej konstrukcji jaką produkują obecnie jaki mamy na przykładzie Leo2, M1 czy Merkavy 5.
O a od kiedy to Merkawa Mk5 znajduje się w produkcji lub służbie?
I owszem osiągnęli, T-90MS tego przykładem, ba pod pewnymi względami, jego SKO "Kalina" jest lepsze od konstrukcji zachodnich.
QUOTE
Co do unifikacji czołgu i bwp to moim zdaniem ślepa uliczka ... no chyba że zaczniemy je budować z podzespołów typu lego co nie znaczy że nie dałoby się obecnie stworzyć bwupa ważącego 70 ton i odpornego na ostrzał dookrężny amunicją do 50mm a być może 75mm!
Pytanie jednak po co skoro głównym zagrożeniam są systemy uzbrojenia o kalibrach 120/125 mm lub ppk zdolne przebijać 500-1000 mm litej stali zbrojonej!
Bardziej już sensownym jest wpakowanie jakichś systemów aktywnego pancerza by zabezpieczyć takie pojazdy przed zniszczeniem ale pytanie jak taki Iron Curtain podniesie cenę pojazdu bojowego i na ile będzie to efektywnym rozwiązaniem?
Cóż zabawne, że Ukraińcom udało się stworzyć mającego masę zaledwie 34-40 ton, który ma wysoki stopień ochrony dzięki zastosowaniu dynamicznej ochrony "Nóż" i "Dublet"?
Czasami nie warto przesadzać z możliwościami amunicji, czy zachwycać się bardzo kosztownymi systemami obrony opartymi na elektronice, a popatrzeć co są wstanie stworzyć dobrze wykształceni inżynierowie mający za zadanie stworzyć tanią, prostą i efektywną metodę ochrony pojazdów.
Tak na marginesie, co to na boga jest "stal zbrojona"?!
Owszem istnieje stal zbrojeniowa, ale nie wykorzystuje jej się do produkcji opancerzenia, od tego jest stal pancerna.
QUOTE
Nie zapominam ale wynalezienie czegoś kiedyś nie jest świadectwem iż po latach nadal się jest w czołówce. Sowieci mieli swój złoty okres w produkcji i innowacyjności ale od 30 lat mają juz spore tyły w niektórych dziedzinach w tym w pancerzach , elektronice czy jakości wykonania uzbrojenia tudzież amunicji.
Cóż trudno by Sowieci nadal byli liderami skoro ZSRR od 22 lat nie istnieje, a w Rosji dużo się zmieniło, i dzięki temu co odziedziczyli po ZSRR, muszę przyznać, mamy im czego zazdrościć pod względem potencjału w kwestii przemysłu zbrojeniowego.